Een goed verhaal is het halve werk

“We are, as a species, addicted to story. Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories.” – Jonathan Gottschall

De advocaat die een indrukwekkend pleidooi geeft voor de rechtbank, de ondernemer die tijdens een presentatie iedereen weet te overtuigen van zijn nieuwe product en de lerares die haar klas volledig meeneemt in haar uitleg. Op het oog drie compleet verschillende beroepen, maar toch hebben ze minstens één ding gemeen: Allemaal zijn ze goed in het vertellen van hun verhaal.                                            

Wat is storytelling?

Het vertellen van verhalen, ofwel storytelling, is een krachtig en effectief middel om te communiceren met je doelgroep: Verhalen informeren, amuseren, overtuigen en inspireren. Wanneer je een verhaal goed kan overbrengen, ligt de wereld aan je voeten. Ook in de marketing hebben ze dit vaak goed begrepen. Maar, hoe werkt storytelling dan? En waarom is dan niet iedere marketingcampagne een succesverhaal?                                                                             

Het is niet altijd even simpel om een krachtig verhaal neer te zetten. Neem bijvoorbeeld Mcdonalds: De beroemde fastfoodketen sloeg een nieuwe weg in door zich de afgelopen jaren, naar eigen zeggen, steeds meer te focussen op duurzaam voedsel. De kleur van het logo werd aangepast en ook clown Ronald kreeg een nieuw groen kapsel aangemeten. Volgens McDonalds met het doel om ‘klanten met een goed gevoel een Big Mac te laten bestellen’. Geloofwaardig? Dat valt te betwijfelen.

Hoe overtuig ik?                                                  

Het kwam op veel mensen nu eenmaal een beetje vreemd over dat de fastfoodketen die groot is geworden door de massaproductie van calorierijk voedsel zich plotseling ernstig zou bekommeren om duurzaamheid en een betere gezondheid voor de klant. Dit betekent overigens niet dat McDonalds het slecht doet, ze hebben gewoon al een ander verhaal waar ze al jaren mee overtuigen: Miljoenen mensen blij maken met de enige echte Big Macs en altijd gezellige Happy Meals.                                                                                      

Uit het voorbeeld van McDonalds komt naar voren dat niet elk verhaal dat wordt verteld per definitie leidt tot positieve beïnvloeding. Bij storytelling draait het dan ook niet om het inzetten  van zomaar een mooi verhaal, in bijvoorbeeld een marketingcampagne, maar ligt de kracht in het vertellen van een persoonlijke ervaring.  Op deze manier kan ook jíj storytelling inzetten om te overtuigen: Met een persoonlijk en authentiek verhaal, wat daarmee in essentie al geloofwaardig(er) is. Vertel over iets wat jou heeft geïnspireerd of iets wat je als jouw missie ziet. De eerste die je namelijk zal moeten overtuigen om een verhaal succesvol over te brengen, is jezelf.

‘Guards down, eyes open’    

Vervolgens is het aan jou de taak om de ander mee te nemen in jouw verhaal: Connect met je publiek. We weten uit wetenschappelijk onderzoek dat het geven van redenen, bijvoorbeeld om een bepaald product te kopen, mensen analytisch maakt: Argumenten zorgen namelijk vrijwel altijd voor het opkomen van tegenargumenten. Daartegenover, vertel mensen een oprecht verhaal en het publiek wordt er onderdeel van. Ze luisteren, maken zich voorstellingen in hun hoofd en worden meegevoerd. De kritische radar staat even uit en er wordt mee gevoeld met de hoofdpersoon van het verhaal. 

Kortom, het zijn niet altijd de indrukwekkendste cijfers, lekkerst lopende quotes of de grootste campagnes die mensen overtuigen. Het zijn de persoonlijke, authentieke en emotionele verhalen die mensen aanzetten tot actie, waarbij het niet enkel draait om het delen van het verhaal, maar om het verhaal samen met je publiek te ervaren.

Meer weten over de manier waarop je jouw verhalen en jezelf op een natuurlijke manier kan presenteren? Neem een kijkje op onze website of schrijf je direct in voor een training ‘Persoonlijk presenteren’ op www.puretalent.nl