Sociale bewijskracht in de Social Media

Sociale media is veel opgekomen in het nieuws de laatste jaren, maar voor velen van ons is het niks nieuws. We begonnen al vroeg met liken op Facebook, tweeten op Twitter en onze fotografie vaardigheden verkennen op Instragram. Sociale media wordt tegenwoordig ook gebruikt voor professionele netwerken. Zo is bekend dat werkgevers soms een background check via Facebook uitvoeren en natuurlijk kunnen we ook een professioneel netwerk opbouwen met LinkedIn. We gebruiken sociale media voor veel verschillende dingen en ook voor veel verschillende redenen, maar doen we dit ook goed? Hoe kunnen we sociale media omzetten naar onze eigen hand en gebruiken voor onze eigen doeleinden?

In zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion beschrijft Robert Cialdini zes basis technieken voor beïnvloeding. Eén hiervan is de sociale bewijskracht. Sociale druk wordt hierbij als middel voor beïnvloeding gebruikt, want “Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn”. We zijn geneigd om het gedrag van vele anderen te volgen, vooral als deze anderen gelijkend aan ons zijn. Met het gebruik van sociale media connecten we vaak met mensen die eenzelfde soort achtergrond hebben, interesses delen of eenzelfde soort doel nastreven, dus met mensen die op ons lijken. Sociale media kan daarom via sociale bewijskracht een goede basis vormen voor beïnvloeding.

Maar hoe doen we dit dan? Cialdini noemt dat veel bedrijven al sociale bewijskracht gebruiken voor het testen van producten, maar hier vervolgens geen gebruik van maken in hun marketingtechnieken. Er worden consumententests uitgevoerd welke producten het meest succesvol zijn, een soort “pretest” op de consumentenmarkt. Deze producten worden vervolgens aangeprijsd met een actie of als header van de website. Maar waarom? Omdat dit product als beste getest is onder onze focusgroep! Omdat deze website onder gebruikers van de doelgroep het meest interactief is gevonden! Omdat dit nieuwsartikel het meest gelezen is in het afgelopen half jaar, willen we deze nogmaals met jullie delen! Omdat sociale bewijskracht een sterke invloed kan hebben. Deel met de klanten wat andere klanten vinden. Denk aan reviews, denk aan ratings, denk aan de talloze mogelijkheden die ontstaan om jouw klanten te richten naar die producten of websites of nieuwsartikelen die ertoe doen voor hen.

Cialdini noemt sociale bewijskracht de belangrijkste beïnvloedingstechniek op sociale media, maar wel pas nadat er gebruik is gemaakt van de andere technieken. Per maand behandelen we een andere beïnvloedingstechniek, dus wat deze andere technieken zijn en hoe je deze gebruikt lees je binnenkort op de Pure Talent LinkedIn-pagina!